Els productors de Mercat Arrels ja han servit més de mil comandes

“És una experiència magnífica, bonica, engrescadora. I poder fer arribar els meus embotits arreu de Catalunya per a mi és de molta importància”. Són paraules de Marta Serradell, des del seu obrador de Xolís d’Adons, una de les gairebé 80 productores i productors de Mercat Arrels. L’entusiasme d’aquesta artesana de l’Alta Ribagorça arriba al cap de tres setmanes que es posés en marxa aquest mercat online, que avui ja ha distribuït més d’un miler de comandes.

La Marta no és l’única productora que celebra que aquest nou mercat resolgui una necessitat que fins ara estava poc coberta. “Saludem que hi hagi iniciatives que donen sentit a l’agricultura, a treballar la terra, a fer que aquesta manera de viure continuï evolucionant i creixent, perquè d’altra manera, el futur de la nostra societat no serà possible”, declaraven els responsables de la Cooperativa Agrària Vallès, que també formen par de Mercat Arrels.

Des de la seva masia maresmenca, els pagesos del Turó d’en Rompons també ho destacaven en el seu compte de Twitter.

Una de les darreres incorporacions a Mercat Arrels, Olicatessen, celebrava així els seus primers lliuraments.

Mercat Arrels s’ha concebut com una eina de servei tant per a la pagesia de proximitat com per als consumidors que volen accedir als seus productes amb garanties. A través del web www.mercatarrels.cat, els socis contacten directament amb els pagesos que serveixen la seva àrea geogràfica, i, un dia a la setmana, reben totes les comandes que han fet a casa. Això és possible gràcies al sistema logístic pioner i sostenible que s’ha dissenyat especialment per a aquest projecte. L’objectiu és reproduir en format virtual les dinàmiques i els valors dels mercats setmanals de pagès de tota la vida, i que entre consumidors i paradistes del mercat no hi hagi intermediaris.

Primeres millores

Mercat Arrels va començar a funcionar en període de proves l’11 de març per als primers 3.000 socis, i durant un mes més (fins entrat el maig) continuarà en aquesta fase per anar polint i millorant l sistema. Algunes ja s’han començat a aplicar. Per exemple, s’han establert dos punts més de control de possibles incidències amb les comandes, el web ha incorporat l’opció d’escollir la franja horària de lliurament que més s’adapti a cada soci i s’ha posat en marxa un servei de recollida de les bosses corresponents a comandes anteriors (que ja eren de paper reciclat) perquè el mateix Mercat Arrels en gestioni el reciclatge.

Una de les claus de l’èxit del projecte és la comunicació fluïda entre els socis, els productors i el mateix equip del mercat. En aquest sentit, s’ha creat un canal de whatsapp en què cada soci es pot posar en contacte directe amb el responsable del seu mercat local per resoldre qualsevol contratemps.

Nombrosos socis han compartit a les xarxes socials la seva satisfacció per formar part del projecte, que els permet accedir d’una manera pràctica i responsable a productes alimentaris de proximitat.

Els missatges personalitzats que els productors pengen a les bosses de les comandes que envien han emocionat especialment els socis. Aquest petit gest que fa que la venda a distància no es converteix en una transacció freda. Cada missatge genera un vincle entre el que compra i el que ven, i uns i altres ho agraeixen.

Una eina útil per a la pagesia

En aquestes tres setmanes, Mercat Arrels ja s’ha començat a revelar com una eina útil per als pagesos de Catalunya, en situacions com l’excedent de cítrics que han patit les Terres de l’Ebre, una part dels quals han trobat una sortida a preu digne a través d’aquesta plataforma, i que explicàvem en aquesta notícia.